13 Mart 2010 Cumartesi

Korku Tüneli / Philip Ridley / Tiyatro 0.2


Tiyatro 0.2 bir taraftan Mark Ravenhill'in Açık Saçık Birkaç Polaroid adlı oyununa devam ederken, 13 Mart tarihinden itibaren Philip Ridley'in Korku Tüneli'ni (Pitchfork Disney) sahnelemeye başladı. Philip Ridley'i Dot'un iki sene kapalı gişe oynadığı Kürklü Merkür'den tanıyoruz. Korku Tüneli Ridley'in ilk uzun oyunu. 1990 yılında yazılmış ve 1991 de ilk kez Londra'da oynanmış.

Haley ve Presley Doğu Londra'da evlerine kapanmış, 28 yaşında ikiz kardeşlerdir. Dış dünyadan kapılarında bulunan birçok kilitle korunurlar, çikolata bağımlısıdırlar, uyumak için ilaç kullanırlar. Haley sürekli uyumakta , Presley ise anladığımız kadarı ile uykusuzluk çekmektedir. Anne ve baba yıllar önce ne olduğunu bilemediğimiz bir şekilde yok olmuşlardır. Birbirleri ile devamlı çocukluk fantazilerini ve korkularını paylaşırlar. Sanki yaşamın koşullarına ayak uyduramamış ve büyümeyi reddetmişlerdir. Sürekli korku içindedirler. Haley markete bile gitmek istemez. Son çıkışında köpeklerin saldırısına uğramıştır. Pencereden gördükleri iki yabancının eve girmesiyle bu korunaklı ortam değişecektir. Presley görüp hayran olduğu Cosmo Disney'i eve getirir. Cosmo çok yakışıklı ve çekicidir. Midesinden rahatsızdır. Eve girer girmez kusar. Hayatını gece klüplerinde hamamböceği yiyerek kazanmakta, insanlar bu şova bayılmaktadırlar. Evde bulduğu hamamböceğini Presley'e göstermek için canlı canlı yer. Hayran Presley de Cosmo'nun hatırı için bir böcek yiyecektir. Presley Cosmo'ya kabuslarını anlatır. Cosmo onun için hem bir kanka hem de cinsel istek uyandıran birisidir. Derken ortaya Cosmo'nun iş arkadaşı Pitchfork Cavalier çıkar. Yüzü maskeli devasa bir adamdır. Sandalyenin üstünde başı üzerinde havaya kalkıp sözsüz şarkı söyler ama esas şovu maskesini çıkarıp, maskenin altındaki korkunç yüzünü göstermesidir. Cosmo Presley'e para verir ve Pitchfork ile markete gidip çikolata almasını ister. Presley çıkınca Halley'e garip bir biçimde tecavüz eder. Presley döner. artık uyanmıştır. Cosmo'nun parmağını kırar. Cosmo kaçar. Pitchfork dönüp Presley ve Halley'i terrörize (!) eder ve gider. Korku Tüneli gerçek ile kabuslar(bilinçaltı) arasında gidip geliyor. Ama kaybolmuyorsunuz. Ridley verdiği ipuçları ile sizi yönlendiriyor.

Ridley'in oyunu tamamen korkularımız üzerine. Çocukluktan beri taşıdığımız ve bir türlü kurtulamadığımız korkular. Uslu çocuk olmanın bile bizi kurtaramadığı korkular. Hızla değişen yaşamın, getirdiği koşulların bizde yarattığı korkular. Oyunun metni son derece iyi. İzleyiciyi sürüklüyor ve derdini çok iyi anlatıyor. Burada çevirinin payı çok büyük. Özlem Karadağ çok başarılı bir çeviri yapmış. Hiç sırıtmayan, herşeyin yerine oturduğu bir çeviri bu ( keşke Şölen'i de çevirseymiş diye hayıflanmadan edemedim).

Korku Tüneli'ni Sami Berat Marçalı sahneye koymuş. Bence oyunu çok iyi çözmüş, oyuncularını bu bağlamda çok iyi yöneterek unutmayacağımız bir eser çıkarmış. Bundan sonra yöneteceği oyunları heyecanla bekliyeceğim.

Tiyatro 0.2'nin prodüksiyonu tam bir oyunculuk şöleni. Herkes muhteşem. Halley'de Banu Çiçek Barutçugil çok iyi. Dışarı çıktığında başına gelenleri anlattığı bölümde olağanüstü. Hayran kaldım. Presley'de Murat Mahmutyazıcıoğlu karakterini çok iyi özümsemiş. Her bir hareket,ifade acaip zekice ve yerli yerinde. Büyük bir aktörle karşı karşıyayız. Cosmo'da Ushan Çakır doğal oyunu ve çekiciliği ile büyülüyor. Bu Cosmo hep hatırlanacak. Gözünüzü kamaştırıyor. Eyüp Emre Uçaray etkileyici.

Çok iyi bir oyun. Çok iyi sahnelenmiş. Çok iyi oynanıyor. Bize seyredip hayran kalmak kalıyor. İyi ki varsınız genç arkadaşlar.






1 yorum:

  1. tüm ekip adına çok teşekkürler,yeni oyunlarımıza da bekleriz,
    sevgiler

    YanıtlaSil